Laatste schoolweek - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu Laatste schoolweek - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu

Laatste schoolweek

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

03 September 2006 | Oostenrijk, Wenen

Hallo allemaal!

Hoe is het daar in Nederland? Beetje slecht weer geloof ik. Nou hier is het algemeen wel aardig weer, maar we hebben ook wel een aantal erg ‘nederlandse’ dagen gehad (regen en wind). Leuk dat jullie allemaal zo meeleven met mijn belevenissen hier!

Maar goed al weer een week voorbij. Mijn laatste week van de Duits cursus. Maandag had ik mijn afsluit test, die wel 2,5 uur duurde :s. Maar hij viel op zich wel mee, er werd gelukkig niet zoveel grammatica gevraagd, want dat is niet mijn sterkste onderdeel. ’s Middags gingen we in het kader van het college over de Oostenrijkse geschiedenis naar het Heeresgeschichtliches museum. In de rondleiding kwam in een vogelvlucht de Oostenrijkse geschiedenis voorbij. De nadruk lag op de Eerste en de Tweede Wereldoorlog wel extra interessant was om te zien hoe de Oostenrijkers daar op terugkijken.
Die dag was ook Karl (de Noor) jarig, dus dat moest gevierd worden!’s Avonds gingen we met z’n allen naar Kaiko. We waren er al om 19.00 aangezien het op maandag tussen 19.00 en 20.00 gratis drinken was (alleen bepaalde cocktails dan). Helaas waren de cocktails zo slecht dat ik na één cocktail maar op bier overgestapt ben (wat niet gratis was).

O ja, wat nog wel grappig was. Donderdag middag werd er ineens bij mij aangebeld. Iemand van ÖAD (de organisatie achter deze studentenflat) vroeg of ik vrijdag ochtend om 9.00 thuis was. Ik zei: ,,nee, ik moet om 8.30 naar de Uni.” Het bleek dat ze mensen zocht die geïnterviewd konden worden door een weekblad. Even later kwam ze terug, of ik dan niet alsjeblieft om 8.00 beschikbaar was. Nou goed, dat was wel oke (ik was ff vergeten dat ik die avond de stad in zou gaan). Dus op vrijdag ochtend om 8.00 stonden ze daar voor mijn neus! Het bleek dat er behalve vragen ook foto’s gemaakt moesten worden (detail: ik moest er ook op). Nou heel gedoe met het licht enzo, maar goed na 15 minuten was dat dan gebeurd. Vervolgens werden er nog ff een paar algemene vragen gesteld, zo van hoe lang woon je hier, wat studeer je, bevalt het wonen hier? Nou ik ben benieuwd wat ze er van gemaakt hebben, ik krijg het artikel toegestuurd en een flesje wijn als bedankje.

Het was die dag ook mijn laatste dag op school. We zouden met z’n allen naar een Kaffeehaus gaan, gezellig wat drinken. En vervolgens werden we om 11.00 in de grote zaal van de Universiteit verwacht. Eerst werd er opgenoemd hoeveel deelnemers uit elk land meegedaan hadden. Er bleken maar 3 Nederlanders te zijn (van de 570). De meeste deelnemers kwamen uit Japan en Polen. Vervolgens werd er in het Latijn gezongen (ja een beetje show was het allemaal wel) en werden de certificaten aan de leraren uitgedeeld. Wat wel een verassing was dat er in elke klas (+ 15 studenten) een 1e, 2e en 3e prijs werd uitgereikt. En tot mijn verbazing kreeg ik de tweede prijs :) , een boek met allemaal foto’s van bezienswaardigheden in Wenen. Erg leuk! Natuurlijk moesten er ook allemaal foto’s gemaakt worden van de hele groep en hebben we allemaal emailadressen uitgewisseld.
Omdat het de laatste schoolweek was, en de meesten weer terug naar huis moesten, gingen we donderdag en vrijdag met z’n allen de stad in. Best jammer dat een heleboel alweer naar huis zijn, maar goed ik heb er wel een aantal leuke contacten aan over gehouden.

Vrijdag kreeg ik ineens een mailtje van Bas van de Hotelschool dat hij al sinds woensdag in Wenen was. Hij is op uitwisseling hier in Wenen en vroeg zich af of wij al in Wenen waren (nou ja dus, al 4 weken!) Dus zaterdag zijn Bas, Raquel (van de talencursus) en ik naar de Naschmarkt geweest. Ik was er al eens geweest, maar toen had het zo geregend dat ik er nog wel een keertje heen wilde. En gister was het zo ontzettend mooi weer.
Vandaag had ik echt ff nodig om bij te komen, pff. Nu heb ik nog een weekje vrij en dan begint volgende week dan toch echt mijn stage. Morgen ga ik ff kennismaken met mijn contactpersoon van het hotel. Ja na die eerste keer om mijn sleutel op te halen ben ik er niet meer geweest! Ik ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan.

Bussi Renske

  • 03 September 2006 - 18:38

    Tante Joke En Oom Wim:

    Ha die Renske,
    We denken dat je nu echt van een weekje "vrij" mag gaan genieten. Erg prettig dat je de 2e prijs gekregen hebt. En, ja na die week wordt het werken geblazen. Zoals je zelf kunt constateren vliegen de weken voorbij. Wij hebben Sanne en Jasper te logeren gehad. Heel erg gezellig. Vanmorgen hebben we ze mee genomen naar de kerk. Ze vonden het prachtig, die kindernevendienst. We zaten er qo minuten en Jasper zei: "Ik heb het nu wel gezien". Dat ging dus mooi niet door. Ze mochten grabbelen uit de ton en hadden beiden een jojo gegrabbeld. Dus ook geen ruzie daarover. Inderdaad, het weer is hier niet alles. Erg vochtig, 80%, maar warm voor ons doen. 22 graden overdag. Gisteren opa nog aan de telefoon gehad. Alles prima. Groetjes uit Terneuzen

  • 03 September 2006 - 20:22

    Nic.:

    hoi lieverd,weer rap zitten typen op je stukkie"? Kinderen houden je aardig bezig zo op een afstand:Maurits floept er wat smsjes uit from de "States". Gisternacht belde hij om half twee(hadden het licht trouwens net uit). Ben echt blij dat tie veilig in Flagstaff is aangekomen.
    Om jou minder zorgen, gezellige plaatjes, een 2de prijsie,(goed voor een lijsie), voor duits nog wel.Is die Sloween er nog? Wel eens begroet met DOBBERDAN?? Weet je nog op die bergtocht bij Bled?
    Heb een lekkere vrije week!!Bussi, je Mam

  • 07 September 2006 - 08:07

    Hanny:

    Hoi Renske
    Dus binnenkort gaat je stage beginnen,spannend hoor.Je hebt een leuke vriendenkring als ik het zo zie,gezellige boel daar.Heb je mijn kaartje al ontvangen?
    Geniet nog even van je vrije tijd en veel succes met je stage.
    Lieve groetjes van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Renske

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 14412

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: