Stubenmädchen, Wäsche & Hausdame - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu Stubenmädchen, Wäsche & Hausdame - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu

Stubenmädchen, Wäsche & Hausdame

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

01 Oktober 2006 | Oostenrijk, Wenen

Grüss Gott!

Zo daar ben ik weer! Mijn tijd bij de Housekeeping zit er inmiddels alweer op. De afgelopen twee weken heb ik als Stubenmädchen (kamermeisje), in de Wasserij en als Hausdame gewerkt.

Ik begon als Stubenmädchen te werken, mijn groene uniform had ik gewisseld voor een zwarte, compleet met kroontje. Ja daar kwam ik niet onder uit, eerst hadden ze er namelijk geen meer, maar toen de Hausdame dat zag vroeg ze waar mijn kroontje was, zei ik dat ze die niet meer hadden en ging zij nog ff op zoek, en ja hoor, gevonden. Dus mét kroontje, begon ik aan mijn dienst. Ik moest meelopen met een lief vrouwtje uit Thailand, Frau Mann. Ze had niet zoveel tijd om mij alles uit te leggen hoe ze te werk ging, want we hadden 10 kamers en dat was stress (normaal kregen ze 8 kamers p.p.). Nou ik vond het wel meevallen maar goed. Ze had me ff snel uitgelegd hoe het bed opgemaakt moest worden en ik kon aan de slag. Daarna afstoffen en stofzuigen. Dat waren mijn taken voor de eerste dag. Echt alles moet afgestoft worden, alle laatjes kastjes, vensterbanken enz. enz. zowel bij Bleibe als bij Abreise. Maar het viel me mee hoe zwaar het was, het belangrijkste was namelijk dat het goed gebeurde niet dat het snel gebeurde. De derde dag werd mij voorgedaan hoe ze de badkamer aanpakten. Ze gebruiken echt hele simpele middelen, alleen een emmertje met wat allesreiniger en een spraytje voor de spiegels en that’s it. Met een handdoek wordt alles droog gewreven en de vloer uiteindelijk ‘gedweild’ (met de knieën op de vloer en dweilen maar).

Gedurende twee dagen heb ik in de wasserij gewerkt, ik begon op een maandag. Dus ik liep naar beneden, die wasvrouw, Petra zei zo dat er vandaag geen was binnen kwam en er dus niet zoveel te doen was. Nou dus ik weer naar boven om te zeggen dat er beneden niet zoveel te doen was, en of ik me misschien ergens anders nuttig kon maken. Maar daar was de Hausdame het niet mee eens, dus die belt naar Petra zo van als ik iemand naar beneden stuur om in de wasserij te werken dan werkt zij ook in de wasserij punt. Nou ja er was dus ook echt niet veel te doen, dus veel pauze gehouden. Ze vroeg mij of ik kon naaien, nou niet bepaald dus… haha, om mijzelf bezig te houden moest ik dat naaiatelier een beetje poetsen. Ik vind het niet erg om wat te doen, maar liever wel iets wat zin heeft!Maar goed. De volgende dag was er wel wat te doen, nieuwe was kwam binnen en die wasvrouw die er ’s ochtends was, was ziek. Dus stond ik daar ineens in mijn eentje (tot 10.30). Maar ik heb me wel aardig gered hoor, gelukkig weet het personeel zelf wel waar ze alles kunnen vinden. Om 10.30 kwam dus Erna, en hebben we samen alle was ingeruimd. Alle uniformen moeten helemaal gecontroleerd worden op gaten, knopen en vlekken. En in elk uniform staat een naam ingenaaid, en moet het op de juiste plek weggeborgen worden. Ik had een uniform gevonden waar de knoop van af was, ja dat betekende dus… zelf maken. Euh ja, thuis vraag ik altijd of mam het nog éééén keertje voor wil doen. Ik kan het wel, maar het kost me altijd wel wat meer (synoniem voor véél) tijd. Maar goed, het is me gelukt!

Vervolgens heb ik nog als Hausdame gewerkt. Met de Hausdame mee, kamers controleren. En aan het einde van de dag mocht ik ook zelf kamers controleren. Echt alles wordt gecontroleerd, overal moet de vinger over gehaald worden om te kijken of er stof op ligt. Wat trouwens een ander pakje voor een uitwerking heeft. Deze twee dagen had ik natuurlijk mijn mantelpakje aan, en ineens kwam Herr. Giacometti (assistent manager) zich aan mij voorstellen. Voorheen liep hij gewoon langs mij heen!

Zo mijn weekend is inmiddels al weer bijna voor bij. Gisteren zijn we naar een Heurigen geweest en hebben we in een heel Oostenrijks tentje gezeten, compleet met lampjes van varkensleer en een accordeonspeler. Erg gezellig was het! Lekker zuurkool met zwijnenvlees en aardappels gegeten en een huisgemaakte appelstrudel toe, heerlijk!!!

Morgen heb ik een oriëntering training, voor alle nieuwe medewerkers is dat. En dan dinsdag begin ik aan de receptie, spannend.

Zo ik ga nu nog ff de stad in, bedankt voor al jullie reacties! Echt heel leuk!

Bussi Renske

  • 01 Oktober 2006 - 14:16

    Terneuzen:

    Hallo Renske,
    We hadden je al gemist in de mail. Leuk je belevenissen weer te lezen, en te horen en zien dat het goed met je gaat. De tijd vliegt wel snel voorbij hè? Is het weer in Wenen nog goed? Hier wel hoor, zitten nog op het balkon, maar er komt wel meer wind opzetten. Groetjes en tot mails!

  • 01 Oktober 2006 - 14:42

    Kristel:

    Hey Renske!

    Ik dacht ff kijken of je een verhaaltje erop hebt gezet van het schoonmaken! Echt leuk verhaal weer en wat een leuke foto's!! Leuk in dat jurkje en ook super dat je ook een foto hebt met Rosi! Wil je haar de groetjes van mij doen en ook aan de hausedames?? Heel veel succes en geniet ervan!

    Groetjes
    Kristel

  • 01 Oktober 2006 - 15:46

    Ciska:

    He meis,
    Even lekker een tijdje in de schoonmaak, tja dat hoort er ook bij. Zo te horen was het toch leuk om te doen, gelukkig maar. Wel leuk om te zien hoe ze daar het schoonmaken doen. Hier in Nederland gaat dat wel ff anders. Volgens mij is het belangrijkste hier snel en niet schoon...hihi.
    Je bent trouwens niet de enige die niet zo goed is in naaien en altijd vraagt aan mama of ze het nog een keertje wil voordoen... Gelukkig maar dat het wel gelukt is.
    Hier is trouwens alles goed. Ik ben lekker aan het werk, is erg leuk!!
    Succes weer met alles en tot je volgende bericht.
    Kuss Ciska

  • 01 Oktober 2006 - 16:57

    Nanne:

    He eindelijk dat kroontje en wat staat dat lief netzoals Dibbus met een strik!!!
    Goed dat je leert naaien "dochter ongeduld" kan helemaal geen kwaad, hoop dat er nog meer knopen afgaan zelfs die onhandige vader kan knopen aanzetten, die er nooit meer afvallen.
    Nou leuke verhalen Renske.
    Veel plezier en dikke kus, liefs Nanne

  • 01 Oktober 2006 - 20:36

    Maus:

    Hey rens,

    Zo dus jij kan nu kleren maken als ik je nogdig heb weet ik je te vinden leuk die verhalen tot hoelang moest je elkedag werken. Ik spreek je wel weer op msn ofzo.

    xxx-jes maus

  • 02 Oktober 2006 - 16:49

    Mariska:

    Hé Renske, staat je leuk hoor dat zwarte pakje :-)! Maar het zal wel niet zo fijn zitten of wel? Dus als ik het goed begrijp zit het schoonmaakwerk er nu gelukkig op, toch? Hier is de herfst nu echt begonnen. Veel regen en harde wind! Veel plezier en succes! Groetjes van Mariska

  • 02 Oktober 2006 - 22:43

    Daphne:

    Hoi Renske,
    Wat leuk om al je verhalen te lezen en o zo herkenbaar... 3 jaar geleden ging ik naar Zwitserland om daar in een hotel te werken. Maar daar hoefden we niet van die zwarte jurkjes aan.

    Geniet ervan! Het is een mooie ervaring!

    Daphne

  • 05 Oktober 2006 - 15:53

    Petra:

    Haha, zo doe ik dat ook altijd met knopen aannaaien... :D
    Succes aan de receptie en leuk om weer te kunnen lezen hoe het je vergaat in Wenen!

    Groetjes Petra (niet de wasvrouw maar van Fyrfad (vroeger dan...))

  • 13 Oktober 2006 - 12:46

    Marleen:

    Heej! Het is niet niks al dat schoonmaken, hè? Geef mij maar het controleren hihi. Ach, je hebt het een keertje meegemaakt en dan krijg je echt wel respect voor de mensen die het elke keer weer moeten schoonmaken. En nu lekker de receptie!! Daar ga ik ook beginnen komende maandag. Spannend.. Veel succes in ieder geval en we spreken mekaar!

    Bisous Marleen

  • 15 Oktober 2006 - 02:57

    Brian & Anne-Fieke:

    From New Zealand!
    Hey Renske! Mooi Meisje, and pictures! How are you enjoying Vienna?
    We enjoyed your web site. It is a good media to catch up and communicate on. We will look at your web site often and keep in touch!
    Groetjes Brian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Renske

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 14402

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: