Eerste werkweek - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu Eerste werkweek - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

16 September 2006 | Oostenrijk, Wenen

"Witte handschoentjes, Kanten schortjes en Grüsse Gotten"

Zo mijn eerste werkweek zit er op! Nu lekker weekend! Maar ik zal ff bij het begin beginnen.

Maandag moest ik dus om 8.30 in het hotel zijn. Aangezien ze hier nogal pünktlich zijn was ik er al om 8.15 en mocht ik plaatsnemen in de lobby, netjes in mijn TDV (= een mantelpakje)natuurlijk. Om 8.30 werd ik opgehaald en hebben we eerst ff wat papierwerk afgehandeld. Vervolgens kreeg ik van Herr Kellerman een rondleiding door het hotel, echt een mierenhoop, wat een personeel, en dat voor ‘maar’ 140 kamers. Maar wat voor kamers, daar kwam ik wel snel achter.

Na de rondleiding werd ik naar de Hausdame begeleid. Zij vertelde mij dat ik deze week bij de Minibar service ging werken, daarvoor had ik een speciaal ‘uniform’ nodig. Dus eerst ff naar de wasserij, daar hangen alle uniformen van alle afdelingen. Nou ik dus met die ‘wasdame’ mee, die liet mij een jurkje zien, ik schrok mij rot: ,,moest ik dat echt aan?” Nou ik passen, eerst had ik het jurkje achterste voren aan, dat zegt al genoeg over het model dacht ik zo! Ik durfde het pashokje bijna niet uit! Vervolgens werd mij het schortje en de kraag omgedaan. Het resultaat…. nou de foto spreekt voor zich! Gelukkig was ik niet de enige die er zo bij liep, ik moest samen met Aylin werken, een Oostenrijkse vakantiekracht. Onze taak: de minibars van alle kamers controleren, zonodig bijvullen en schone glazen neerzetten. Dus kar mee, witte handschoentjes aan, schone glazen mee, aanbellen, minibar roepen en vervolgens na ff gewacht te hebben de deur vóórzichtig openen. Met nadruk op voorzichtig, want soms is de kamer nog bezet en reageren mensen erg traag, wat tot gênante situaties kan leiden :). Één keer had ik aangebeld, een poos gewacht en vervolgens de deur open gedaan, kwam er een meneer blijkbaar nèt onder de douche vandaan en had de bel niet gehoord!Brr… Gelukkig had hij wel een handdoek om zich heen geslagen! Dus ik stamelde snel Entschuldigung en deed de deur snel weer dicht. Komt hij vervolgens aan de deur met zijn handdoek om te zeggen dat ik er met 20 minuutjes wel weer in kon. Ja ja het was al goed, ik wou het zo snel mogelijk vergeten!

Het hotel heeft 5 verdiepingen en ’s ochtends kijken we dan eerst welke sleutels al beneden zijn en welke kamers dus leeg zijn, aangezien we om 8.00 beginnen en er dan natuurlijk nog mensen zijn die slapen. Vanaf 10.00 kunnen we ook aanbellen zonder dat we gecheckt hebben of de sleutels beneden zijn. Er zijn twee personeelsliften, maar wij kunnen er maar één gebruiken aangezien de andere lift te klein is voor onze kar. We sjeesen zo aardig wat op en neer tussen de verschillende verdiepingen, en staan af en toe echt super lang te wachten tot we met onze kar de lift in kunnen. En elke keer als je instapt, Grüss Gott en ciao als je weg gaat. Echt elke keer als je collega’s tegen komt. Ik heb het gevoel dat ik de hele dag aan het Grüssen Gotten ben, echt waar! Maar goed, er hangt wel een vriendelijke sfeer zo.

Om 11.30 is het lunch pauze in de personeelskantine, een beetje zoals de counter (mensa) van mijn school, met dezelfde kwaliteit eten. Niet echt om over naar huis te schrijven, maar het is te eten. Elke dag is er één warme hoofdgerecht, vervolgens kun je nog soep, salade en broodjes meenemen. En iets waar de Oostenrijkers echt dol op zijn is gebak (als toetje)! Wat wel grappig is dat als je rond etenstijd in de lift stapt om naar de kantine te gaan, zegt iedereen Mahlzeit (eetsmakelijk). Maar dat zeggen ze ook als je nog niet aan het eten bent, of al gegeten hebt. Gewoon tussen 12.00 en 13.00 begroeten ze elkaar allemaal met Mahlzeit.

Om 16.30 zit mijn werkdag erop. Meestal zijn we wel eerder klaar, rond 15.30 maar we mogen pas om 16.30 weg. Vooral Frau Holzer is daar strikt in! En je moet ook vooral niet om 15.45 zeggen dat je al klaar bent en vragen of er nog wat anders gedaan moet worden (deden we de eerste dag), want het blijkt dat je dan de volgende dag grote kans heb dat je nog wat vervelende rotklusjes erbij moet doen. Nou ja dan maar nutteloos wachten!

Het leuke van deze week Minibar was dat ik alle kamers van het hotel nu gezien heb! Er zitten wel ‘aardige’ exemplaren bij! Volgende week verruil ik mijn groene jurkje voor een zwarte want dan ben ik Stubenmädchen (kamermeisje), oftewel poetsen. Daar zie ik wel een klein beetje tegen op, want ik weet dat het zwaar werk is. Maar nu eerst, lekker WEEKEND! Gister zijn we gezellig wezen stappen met z’n allen!

Bedankt voor al jullie reacties, echt super leuk om te lezen :)!

Liefs Renske

  • 16 September 2006 - 16:14

    Jacqueline:

    Rens, je ziet erg echt fantastisch uit!! En wat is TDV?? Er valt vast veel te beleven daar. Veel plezier

  • 16 September 2006 - 18:17

    Tante Joke En Oom Wim:

    Leuk je verhaal over de eerste week te lezen. Wat een snoeperig jurkje had je aan!!!!! Wat zal Allard daar wel van zeggen! Gisteren Ietje gefeliciteerd met haar verjaardag. Opa was zeer te spreken toen ik belde, oma lag m.i.z. al in bed. Het is hier echt balkon weer. Heerlijk genieten van de ondergaande zon. Zet 'em op volgende week Renske. Tot mails!

  • 16 September 2006 - 23:54

    Maus:

    Hey rens,
    Ik zie dat je werk week wel bevallen is en ik hoop dat het niet al te zwaar is als kamermeisje volgende week. leuk verhaal:P
    XXX-jes je broertje

  • 17 September 2006 - 17:13

    Tammy:

    Heey Renske!
    Staat je echt heel charming dat groene jurkje :P Komende week komt vast ook goed! Ben benieuwd naar je verhalen!
    Kus Tam

  • 17 September 2006 - 18:51

    Andere Nicolette:

    Wat leuk om je belevenissen in het punktlige Wenen te volgen! Ik ben benieuwd naar je volgende tenue. Dat groen staat je best goed, hoor! hartelijke groet, andere Nicolette

  • 18 September 2006 - 09:39

    Nanne:

    Wat een uitersten in belevenissen je broer en jij. We zijn druk met volgen en msn-nen. Wel heerlijk is dat we met jou kunnen skypen. Maar beter ook want skypen met je blaren-broetje zou veel gekreun te horen geven.
    We zijn benieuwd naar je nieuwe tenu en vooral naar de foto met dat kroontje op je hoofd............

  • 21 September 2006 - 18:04

    Milou:

    Leuk om weer te lezen hoor!!! Op zich klinkt het allemaal vrij bekend, maar dat Gruss Gott en die Hausdame...klinkt allemaal weer net wat anders!:)
    Geniet er nog lekker van, succes op je werk en veel plezier!
    Liefs

  • 25 September 2006 - 22:08

    Nanne:

    Nog geen foto met nieuwe tenu met kroontje????

  • 28 September 2006 - 21:02

    Marlijntje:

    Hi renske,
    je hebt echt een supermooi pakkie zeg!!
    Pfoe, en ik heb het kroontje niet eens gezien!! Ik wens je alvast heel veel succes aan de receptie binnenkort, eindelijk contact met gasten!!

    Heel veel succes, liefs,
    Marlijntje

  • 29 September 2006 - 11:16

    Kristel Berendsen:

    Hey Renske!!

    Wat super leuk om je verhaal te lezen!! En ik kan me het helemaal voorstellen!! Die jurk staat je trouwens goed hoor! Heb je trouwens ook nog minibar gelopen met Rosi?? Ben benieuwd! En inmiddels heb je het poetsen ook al gehad, ben benieuwd hoe dat bevallen is, maar zal vast wel goedgekomen zijn! Ik ga proberen je verhalen te volgen, want ik vind het echt leuk om te lezen hoe jij het ervaart! Heel veel succes in ieder geval met je stage en geniet ook lekker van je tijd in Wenen!!

    Liefs
    Kristel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Renske

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 14415

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: