Derde schoolweek - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu Derde schoolweek - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu

Derde schoolweek

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

26 Augustus 2006 | Oostenrijk, Wenen

Grüss Gott!

Alweer een stukje! Worden jullie er al gek van? Ik heb alweer zoveel dingen gedaan… Maar ik zal het kort proberen te houden.

Maandag kreeg ik zoals ik al verteld had de uitslag van mijn toets, oei! Nou het bleek mee te vallen, ik mag in deze klas blijven ;). De uitslag ging een beetje op zijn ‘Jenaplans’ (geen cijfers). Ik zat een bij het gemiddelde. Luistertest en leesteksten goed gemaakt, de grammatica wat minder. Over het algemeen was ik redelijk tevreden. Die middag heb ik mijn kennis van de Oostenrijkse geschiedenis een beetje bijgespijkerd. De grote lijnen ken ik wel een beetje, maar verder… Was erg interessant en leerzaam!

Dinsdag ochtend moest ik samen met Mathieu een referaat houden over de Februarkämpfe. Nou dat ging me redelijk af. Ik merk dat het al beter gaat dan de presentaties die ik op de Hotelschool heb gehouden.’s Middags ben ik naar een college geweest over: ‘Sprechen die Österreicher gutes Deutsch’. Ja, daar kan ik nu antwoord op geven :). Ik heb namelijk meermalen de vraag gehad, je wilt Duits leren, waarom ga je dan naar Oostenrijk en niet naar Duitsland? Tja mensen, Duits is een plurizentrische taal (oftewel het wordt in meerdere gebieden gesproken). Er is dus geen sprake van goed of slecht, er zijn verschillende varianten. Ja ja, het is hier niet alleen maar vakantie, ik steek hier af en toe ook wat op! ;).

Woensdagmiddag ben ik samen met de ‘club’ (Duitscursus) naar het Wienerwald gegaan. Uit mijn klas wou niemand mee, dus… het was weer tijd om nieuwe mensen te leren kennen. Best lastig als je dan Renske heet! Niet te vertalen, en voor buitenlanders niet uit te spreken. Tja, daar hebben mijn ouders niet zo goed over nagedacht! Ach ja, na een paar keer herhalen gaat het meestal wel. Maar goed, het Wienerwald is een ‘park’, nou ja het is vrij groot en er loopt wild (zwijnen en reeën), maar het is wel omheind. We waren alleen met ongeveer 35 mensen, dus je begrijpt wel, geen wild te bekennen! Boven op de berg (nou ja meer een heuvel) hadden we een erg mooi uitzicht over Wenen!Daar hebben we vervolgens wat gedronken. Al met al een erg sportief (4,5 uur gelopen) en geslaagd uitje.

Donderdag ben ik op een ‘excursie’ geweest: ‘Eten en drinken in Wenen’. We zouden naar de Ottakringer bierbrouwerij gaan, naar de Manner fabriek (chocola), de oudste IJssalon van Wenen en een markt bezoeken. Klinkt leuk, toch? Nou het ging iets anders als dat wij gedacht hadden. De brouwerij hebben we alleen van buiten gezien, heb bleek dat we helemaal niet naar binnen gingen. We zijn alleen in de shop geweest, waar Ottakringer bier en andere dranken verkocht werden en waar we wat Ottakringer bier konden proeven, nou dat kan ik in de supermarkt ook kopen. Vervolgens bleek de shop van de Manner fabriek in de vakantie slechts tot 14.00 open te zijn (de excursie begon om 15.00) en de fabriek zelf bleek top-secret te zijn, waar nóóit iemand naar binnen kan. Oke, dan hadden we de markt en de IJssalon nog over. Nou de markt was wel aardig, alhoewel het een hele normale markt was waar groente en fruit, kleding en weet ik wat nog meer verkocht werd. Daarbij was het niet erg Weens, maar meer Turks aangezien het in het 16e Bezirk was, wat een Turkenbuurt is. Vervolgens hebben we niet ijs gegeten in de oudste IJssalon, nee waar wij heen zijn geweest was geen salon te noemen, alhoewel het ijs wel erg lekker was! Nou ja al met al voldeed het niet echt aan onze verwachtingen, maar we hebben het wel gezellig gehad hoor!
Gister ben ik naar het Schmetterling Haus geweest, dat is een vlindertuin. Raquel uit mijn klas wou er erg graag heen, maar niemand leek dat wat. Nou ik vond het wel gezellig mee te gaan. En het was eigenlijk wel heel leuk. In het begin was vond ik al die grote vlinders die om ons heen fladderde een beetje eng, maar uiteindelijk heb ik er ook een paar op mijn hand gehouden! ’s Avonds had ik met een clubje afgesproken de stad in te gaan. We hebben de Bermudadreieck onveilig gemaakt! Dat is een wijk met allemaal leuke tentjes en barretjes. Zo het is nu 12.00 ik heb net ontbeten en ik ga zo genieten van mijn vrije dag. Het is echt heerlijk weer, dus dat gaat wel lukken!

Bussis Renske

  • 27 Augustus 2006 - 13:07

    Ciska:

    He meis,
    Een drukke week zeg. Het klinkt allemaal echt heel leuk en leerzaam, gaaf hoor. Ik heb trouwens ook nog een klein nieuwtje. Heb nu een baan in Utrecht op een vmbo school. Net afgestudeerd en gelijk al aan de slag. Het lijkt me echt super leuk en heb er veel zin in. Morgen ga ik alle leraren zien en de leerlingen woensdag.
    Veel succes deze week en ik hoop dat je weer veel nieuwe dingen gaat beleven.
    Groetjes Ciska

  • 27 Augustus 2006 - 20:17

    Nicolette:

    hai lieve dochter van me,je vlindert aardig door het het weense leven zo te zien. Misschien kan je je chique gasten in te hotel nog eens van advies dienen wat bezienswaardigheden betreft!! (Ben je wel eens in het DIORAMA van Nunspeet geweest? Zou me verbazen.)
    Oosterijks met een vleugje maastrichts lijkt me een mooie combi.
    Oma kwam niet met de caravan omdat tie lekt en het spoelt hier bij tijd en wijlen.XXX je mam

  • 28 Augustus 2006 - 10:36

    Jacqueline:

    Hallo die Renske,
    Klinkt goed allemaal. Een boeiend en afwisselend leven, zo lijkt het daar in Wenen met een snufje cultuur en Sachertorte...
    Mijn 1e schoolweek (vandaag, langzaam, begonnen) wordt vast niet zo boeiend. Veel plezier daar. Liefs, Jacqueline

  • 28 Augustus 2006 - 20:47

    Nanne:

    Lieve Renske Je fladdert wel enthousiast door Wenen. Leuk dat je zo veel onderneemt. Hier hebben we net het Nederlands Kampioenschap Finn bij onze club in Harderwijk achter de rug. Het was zeer geslaagd 90 !! Finnen aan de start. Ik zat op startschip en was medewedstrijdleider. Probeer dat maar eens in goede banen te krijgen. Maurits zeilde mee en in mijn boot zeilde Conrad Brown uit de USA, hij is een architect in Los Angelis, was vol lof over mijn boot en het evenement. Toen hij hoorde dat Maurits naar de USA ging bood hij meteen aan hem te helpen als dat nodig was. Maurits zit in Flagstaff Arizona en wat bleek dat zijn voorouders dat min of meer gesticht hadden en daar nog tal van familieleden wonen. Ook daar is de wereld klein. Ook de pers was aanwezig en schreef een artikel: www.destentor.nl/sport/regioveluwe/regiosport/article605271.
    Het is slecht weer in Nederland natste augustus maand sinds ooit. September beloofd mooi te worden.
    xxx Nanne

  • 30 Augustus 2006 - 16:05

    Anke:

    Thanks voor je berichtje! Hier idd alles wel goed, druk met de voorbereidingen... Bij jou nog steeds alles goed en helemaal naar je zin?! T ziet er iig leuk en gezellig uit! Leuke foto's, leuke stukjes... komt vast helemaal goed! Geniet ervan,
    xx Anke

  • 03 September 2006 - 08:57

    Nanne:

    Lieve Renske,
    Je broertje is na een voorspoedige reis in Phoenix aangekomen waar het 40° is en heeft in een wat duur hotel geslapen zo'n 6 mijl van het vliegveld. Op Schiphol heeft hij toch nog de tijd gevonden een Canon luxus 65 te kopen en kan zijn kiekjes dud goed maken. Gisteren heeft hij een dagkaart gekocht en is door Phoenix getrokken. Om 1.30 's nachts belde hij ons om te vertellen dat hij op de verzamel plek op het vliegveld was om 1600 local time terwijl hij om 18.00 daar opgehaald zou worden. Hij ging maar een boekje lezen. Er waren nog 2 anderen volgens Maurits Chinezen die er ook al waren, maar kon met hen niet communiceren. Dat wordt nog wat. Terwijl hij belde ging zijn beltegoed op. Hij moet maar gauw een goedkoper alternatief vinden want al dat gesms uit Nederland jaagt hem op kosten. Zo je bent weer op de hoogte en meer weten wij ook niet.
    xxx Nanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Renske

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 14399

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: