Grüss Gott - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu Grüss Gott - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu

Grüss Gott

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

10 Augustus 2006 | Oostenrijk, Wenen

Grüss Gott

Dit betekent ‘hallo’ in Oostenrijk. Ja, een apart taaltje hoor dat Oostenrijks Duits. De afgelopen paar dagen ben ik een beetje ingeburgerd geraakt hier in Wien, samen met de andere leute van mijn klas. Maar voordat ik in een klas ingedeeld kon worden moest ik eerst een assesment test doen. Eerst een beetje auf Deutsch praten en daarna een schriftelijke test. Vervolgens ben ik ingedeeld in Stufe 5 (één is het laagst, zes is het hoogst). Best hoog vond ik zelf, maar ik zou het moeten kunnen zei hij, nou daar vertrouwen we dan maar op. Daar ik slechts 3 jaar Duits heb gehad en ik veel Nederlandse woorden een beetje op z’n Duits uitspreek. Maar goed, het blijkt te werken.

In mijn klas zit een allegaartje van nationaliteiten. Drie komen er uit Japan, twee uit Polen, twee uit Egypten, één uit Bosnië, één uit Tjechië, één uit Tatjikistan (of hoe je het ook schrijven mag, het ligt bij Rusland geloof ik), één uit Frankrijk en één uit IJsland. Ik ben de enige die uit Nederland komt. Wel goed voor mijn Duits zou je zeggen. Ja dat is ook wel zo, maar ik trek veel op met Tomas uit Tjechië die een jaar in Grenoble heeft gewerkt, en met Eve Marie, uit Parijs en met Mathieu een Franstalige Zwitser, oftewel, je raad het al, we spreken ook veel Frans.

Elke dag heb ik van 9.15 tot 12.00 les en voor de middagen zijn er ook vele dingen georganiseerd, zoals lezingen, excursie en lessen met videomateriaal. Woensdag ben ik naar een lezing over de naoorlogse Oostenrijkse literatuur. Klinkt saai, en dat was het uiteindelijk ook, het was ook moeilijk te volgen en mijn kennis van Oostenrijkse schrijvers is zeer beperkt, maar goed het was te proberen. Vanmiddag zijn we met z’n allen Ocean’s Eleven wezen kijken op de Uni, auf Deutsch natuurlijk (en met Duitse ondertiteling) en gisteren ben ik samen met Mathieu en Tomas naar een pub geweest, gezellig wat gedronken. En met de nachtbus ben ik weer naar huis gegaan, dat is hier best goed geregeld allemaal!Morgenavond hebben we een Begrüssungsparty, gezelli!

Nou ik ga ermee stoppen, ik moet er morgen weer vroeg uit! Naar school!

Liefs Renske.

  • 11 Augustus 2006 - 06:37

    Tante Joke En Oom Wim:

    Hoi Renske,
    Zijn er toevalligheden? Wie weet. Ik zocht vorige week een versje uit voor het poëzie album van Emma en vond er één, geschreven door mijn grootvader aan zijn schoonzus op 8 januari 1904.
    Gott grüsse dich! Kein andere Grüss, gleich dem an Innigkeit.
    Gott grüsse dich! Kein anderer Grüss
    Past so zü aller zeit.
    Gott grüsse dich! wenn dieser Grüss
    so recht vom Herzen geht, Gildt bei dem lieben Gott der Grüss
    So viel wie ein Gebet!
    Ik vond het gewoon leuk om je dit versje mee te geven. Fijn dat je je plaatsje al een beetje gevonden hebt, en je er vrienden op doet van allerlei nationaliteiten.
    We blijven je volgen hoor! Grùss Gott!
    Tante Joke en oom Wim

  • 12 Augustus 2006 - 14:33

    Marieke:

    Hey Renske,

    Ik ben al wel een beetje jaloers dat jij daar nu al zit, maar over een paar weken kom ik vergezellen en kunnen we de stad onveilig maken! Geniet nog even van het toerist zijn, voor het jouw stad is!

    Liefs,

    Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Renske

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 14412

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: