Uitstapjes - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu Uitstapjes - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renske Boot - WaarBenJij.nu

Uitstapjes

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

20 Augustus 2006 | Oostenrijk, Wenen

Servus!

(= hallo in het ‘Oostenrijks’ Duits). Ik heb het de afgelopen dagen druk gehad, dus ff een kort overzichtje van de uitstapjes die ik gemaakt heb. Ik ben op excursie geweest die georganiseerd werd door de Duitscursus. Ik was de enige uit mijn klas die zich daarvoor aangemeld had, dus mooi een gelegenheid om weer wat nieuwe mensen te leren kennen. We gingen als eerst met de bus naar een Stift (=klooster) in Heiligenkreuz en het eerste wat ik zag toen we uitstapte was: een OAD bus, je raadt het al, vol met Nederlanders. Maar de rondleiding was verder wel heel erg leuk! Vervolgens zijn we naar de Seegrotte gegaan. Dit is een ondergronds meer, nu denk je hoe kan dat nu weer, maar het is een oude mijn die volgelopen is (6000m2). Een grappig detail is dat hier een scène van de film ‘The three Musketiers’ (’93) is opgenomen. De film speelt zich af in Parijs, maar de gehele film is in Oostenrijk opgenomen, waar onder andere een aantal gebouwen uit Wenen in terug te vinden zijn. Het derde plaatsje wat we hebben aangedaan is Gumpoldskirchen, een wijnstreek, hier hebben we lekker aan de pimpel gezeten en gegeten.

Het tweede uitstapje dat ik gemaakt heb was met mijn klas. Onze lerares had een cultureel uitstapje naar een Mozarttentoonstelling gepland. Het is namelijk 250 jaar dat Mozart geboren is, oftewel het is het Mozart-jaar met allemaal activiteiten hier in Wenen. Wel indrukwekkend te zien hoe zijn leven eruit gezien heeft, hoe begaafd hij was.

Mijn derde uitstapje was naar Schloss Schönbrunn, het koninklijk paleis met 1400 kamers, waarvan er maar 40 open zijn voor het publiek. Nou dat was ook meer dan genoeg, maar wat een pracht en praal.

Gister ben ik dan samen met Tomas, Mathieu, Gudrun en Liesa naar Bratislava geweest in Slowakije. Bratislava ligt maar 60 km van Wenen vandaan en is dus heel goed te doen met de trein. Om 9.30 hadden we afgesproken op het station, waren Liesa en Gudrun hun paspoort vergeten, hmm handig, weer terug en een treintje later genomen. Maar het was maar goed dat we er op het station al achter kwamen, want de trein stopte echt op de grens en alle paspoorten werden gecontroleerd. Gelukkig werd mijn ID-kaart ook geaccepteerd, tja je weet het maar nooit, zo lang zit Slowakije nog niet bij de EU, dus... Het contrast tussen Wenen en Bratislava is wel erg groot, Wenen: schoon, netjes, luxe; Bratislava: grauwer, graffiti en duidelijk wat Oostblokinvloeden. Maar niettemin een erg mooie stad. Tomas komt uit Bratislava, dus hij was onze gids. Ik heb het nationale gerecht gegeten, te eten, maar niet geweldig. ’s Avonds zijn we met de auto van Tomas terug naar Wenen gereden en wederom moesten we een tijd bij de grens wachten. Kofferbak werd gecontroleerd, paspoorten werden nagekeken. Maar goed alles was in orde, we konden doorrijden. En moe maar voldaan kwamen we weer thuis! Want zo begint het toch wel te voelen nu hoor! Wenen is echt een erg prettige stad om te leven.

Maar goed, ik ga er weer vandoor. Morgen heb ik na mijn les een lezing over de Oostenrijkse geschiedenis en ik moet ook een presentatie over de Februarkämpfe (Burgeroorlog in de jaren ’20) voorbereiden voor dinsdag. Oh ja en ik krijg ook de uitslag van mijn toets die ik afgelopen vrijdag gemaakt heb, aaaargh. Jullie horen het allemaal nog wel.

Liefs Renske
(ps. ik heb nu een Oostenrijks mobiel nr. +436506113816, mijn Nederlandse gebruik ik tijdelijk niet.)

  • 20 Augustus 2006 - 21:02

    Allard:

    He Rens!

    Ik had het al wel allemaal gehoord, maar wel leuk om nog een keertje na te lezen! Nog maar even skypen zo? ;)

    Dikke knuffel Allard

  • 21 Augustus 2006 - 05:53

    Tante Joke En Oom Wim:

    Hoi Renske,
    Het lijkt wel op een vakantie zeg, al die uitstapjes die jij daar maakt, en dan nog wel obv deskundigen. Jullie zullen vast meer zien, dan de buspassagiers! Straks komen er 6 man van de familie om de koffie. Allard heb ik gisteren nog gebeld. We zijn benieuwd naar de uitslag van je toest. Liefs

  • 21 Augustus 2006 - 09:51

    Ietje:

    Dat klinkt wel gezellig allemaal. Je bent nu dus helemaal op de hoogte van de beste wijnen! Hou je het een beetje in de gaten wat goed te drinken is? Ik zit nu achter de computer van tante Joke dit mailtje te typen, onder het genot van een lekker bak koffie en een onvervalste Zeeuwse bolus. Echt vakantie dus. Vanmorgen Allard aan de telefoon gehad. Die had natuurlijk met de NS vertraging gehad, dus in Nederland is nog niet veel veranderd op dat gebied.
    Allard heeft het me al uitgelegd hoe het bellen via skype werkt, dus thuis zullen we je zeker bellen!

    Veel liefs van ons allen uit Terneuzen.
    Groetjes, Ietje.

  • 21 Augustus 2006 - 20:56

    Loes:

    Hoi Renske, als ik dat allemaal zo lees, zou ik best met je willen ruilen;veel leuker dan mijn jeugdgevangenis! Jullie hebben het in deze tijd toch maar mooi voor elkaar, wat zul je een ervaring opdoen en tegelijk genieten, wie wil dat nu niet? succes met je presentatie, liefs loes

  • 22 Augustus 2006 - 13:02

    Stefanie Smeets:

    Heey Renske,

    Wat leuk om allemaal te lezen wat je al hebt gezien en gedaan rondom Wenen. Ik hoop dat we een leuke tijd gaan krijgen. Heb je een mailtje gestuurd op je schoolmail ;)

    Groetjes Steef

  • 22 Augustus 2006 - 20:58

    Maus:

    hee rens leuke site leuke foto's vooral ziet er gezellig uit ik hoop dat die lessen een beetje helpen:P
    kusssss
    maus

  • 23 Augustus 2006 - 11:21

    Mariska:

    Hé Renske, fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Je bent er wel behoorlijk druk mee, met al die uitstapjes! Maar zeker wel indrukwekkend!? Ik hoop dat je je toets goed gemaakt hebt! Kus van Mariska

  • 23 Augustus 2006 - 19:28

    Marieke:

    Hey Renske,

    Wou even op de foto\'s zijn, of het daar nou echt nog beter weer is! Geniet nog even van je vrij tijd! En niet teveel uitstapjes maken he!

    Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Renske

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 14376

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: